Friday, April 29, 2016

DAULATKAN BAHASA MELAYU - Titah Tuanku Sultan Perak




Muka Hadapan Utusan Malaysia hari ini melaporkan titah Tuanku Sultan Perak untuk mendaulatkan Bahasa Melayu.
Lebih signifikan, apabila Baginda bertitah demikian di majlis konvokesyen Sijil Amalan Guaman di hadapan majoriti bakal peguam bukan Melayu dgn kehadiran Presiden Majlis Peguam.
Baginda menitahkan kepentingan Bahasa Melayu di dahulukan sebagai bahasa rasmi di mahkamah berbanding Bahasa Inggeris.
Peguam Melayu juga tidak perlu berasa lemah dan rendah diri berhujah dalam Bahasa Melayu di mahkamah ketika berhadapan dgn peguam bukan Melayu yg lazimnya lebih petah berhujah dlm Bahasa Inggeris.
Jadi di sebabkan rasa rendah diri sebahagian Peguam Melayu kerana menggunakan Bahasa Melayu, maka perasaan itu menggugat keyakinan peguam berkenaan berhujah bagi membela kes anakguam dan lebih teruk cuba menggunakan Bahasa Inggeris lintang pukang kononnya bagi menyaingi peguam bukan Melayu berkenaan tetapi hakikatnya broken English anda tak di fahami oleh sesiapa pun di mahkamah, akhirnya kalah juga.
Saya sentiasa berhujah dalam Bahasa Melayu, tidak malu, tidak rendah diri dan bangga berhujah dlm bahasa kebangsaan.
Saya akan terus berhujah dalam Bahasa Melayu walaupun nanti berhadapan dgn Tommy Thomas dan di hakimi oleh Hakim seumpama Gopal Sri Ram yg kedua2nya amat lemah berbahasa Melayu.
Biar diorg pulak rasa looser sbb rakyat Malaysia tapi tak paham Bahasa Melayu, lagi baik halau balik kg asal moyang mrk.
DAULAT TUANKU

Buzze Azam
* Mungkin ramai yang tidak tahu bahawa terdapat Kementerian dan agensi Kerajaan yang mengabaikan Bahasa Melayu dan mengagungkan Bahasa Inggeris. Mereka mengadakan mesyuarat dalam Bahasa Inggeris walaupun semua ahli mesyuarat terdiri daripada orang Melayu makan belacan, menulis laporan dalam Bahasa Inggeris dan berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris. Kementerian dan agensi tersebut adalah MITI dan PEMANDU serta beberapa lag.

Cari Farmasi

Farmasi Di Kuala Lumpur dan Selangor Selangor / KL Area NO SHOPS NAMES ...