Thursday, May 12, 2016

FBI siasat aset mewah anak tiri Najib babitkan 1MDB, lapor WSJ


Biro Penyiasat Persekutuan (FBI) sedang meneliti hartanah yang dibeli oleh anak tiri Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak di New York dan Los Angeles yang didakwa terlibat dalam penyelewengan dana syarikat milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
Riza Aziz seorang penerbit filem di Hollywood didakwa telah menggunakan sekurang-kurangnya AS$50 juta daripada dana pelaburan 1MDB untuk membiayai pembelian dua aset mewahnya itu.
Memetik laporan Wall Street Journal (WSJ), beliau telah membeli hartanah seluas 11,000 kaki persegi di Beverly Hills dengan harga AS$17.5 juta pada tahun 2010.
Manakala 2012, Riza telah membeli aset keduanya di New York yang berkeluasan 7,700 kaki persegi di menara kondominium Park Laurel berharga AS33.5 juta.
Malah, laporan sebelum ini juga mendakwa filem blockbuster yang diterbitkan oleh syarikat milik Riza, Red Granite Pictures iaitu The Wolf of Wall Street adalah daripada dana 1MDB.
The Journal sebelum ini melaporkan, syarikat filem milik Riza menerima US$155 juta pinjaman daripada 1MDB untuk membiayai kos filem terbitannya pada 2013.
FBI kini sedang menyiasat terhadap dakwaan penyelewengan dana berbilion dolar yang berlaku dalam syarikat pelaburan milik kerajaan Malaysia, 1MDB.
Sebelum ini, Najib mengarahkan Jabatan Audit Negara supaya menyemak sama ada dana 1MDB digunakan untuk membiayai filem itu.
Laporan Ketua Audit Negara berkaitan 1MDB dikategorikan bawah Akta Rahsia Rasmi, walaupun ia telah dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC). - ismaweb

Cari Farmasi

Farmasi Di Kuala Lumpur dan Selangor Selangor / KL Area NO SHOPS NAMES ...