EXIT PLAN BISNES
1. Pada 15 Januari 2009, pesawat US Airways 1549 yang baru tiga minit terbang dari LaGuardia Airport, New York melanggar sekumpulan angsa yang terbang di laluannya, menjadikan kedua-dua enjin pesawat itu gagal berfungsi.
2. Captain Chesley B. "Sully" Sullenberger ada dua pilihan. Pertama, mencari lapangan terbang terdekat untuk mendarat, atau pilihan kedua, mendarat di dalam Hudson River, di tengah New York City. Beliau membuat pilihan kedua, dan keputusan itu menjadikan kesemua 155 orang penumpang dan krew pesawat terselamat.
3. Masa 10 minit pertama ketika tinggal landas dan 10 minit terakhir sebelum mendarat, adalah detik yang paling merbahaya dalam mana-mana penerbangan. Pilot seperti Captain Sullenberger dilatih untuk mempunyai "exit plan," iaitu apa yang perlu dilakukan sekiranya malapetaka berlaku. Dato Zabidi Zain tentu lebih arif.
4. Malah, sepanjang penerbangan pilot dilatih untuk menentukan bahawa pesawat terbang dalam lingkungan dua jam penerbangan dari lapangan terbang terdekat yang ia boleh mendarat. Dalam kepala pilot, mereka sentiasa berfikir apakah yang kena dilakukan sekiranya terjadi perkara tidak diingini.
5. Usahawan perlu ada "minda pilot." Usahawan bukan saja harus berfikir bagaimana untuk berjaya, tetapi juga apa yang perlu dilakukan sekiranya bisnes tidak menjadi.
6. Usahawan harus tahu bagaimana untuk "cut loss." Puan Ainon Mohdmencadangkan "rule of thumb" apabila berkata, mula berniaga dengan wang sendiri, tidak lebih RM2,000. Nasihat ini sesuai untuk orang yang baru nak cuba berbisnes. Sekiranya bisnes tak menjadi, dia boleh "cut loss" dengan terbakar RM2,000 sahaja. Besar periuk, besarlah kerak. Bergantung kepada bisnes, ada yang boleh bertahan sehingga RM100K, atau RM1 juta, maka silakanlah.
7. Kesilapan paling besar usahawan ialah apabila mereka tidak ada exit plan. Apabila modal awal habis, jual kereta, selepas itu jual rumah. Kemudian, jual tanah. Apabila gagal bayar, bankrap. Mereka seperti orang yang semakin hanyut ke tengah lautan. Semakin lama, semakin tidak nampak jalan untuk keluar.
8. Usahawan sama seperti doktor. Walaupun doktor dilatih untuk menjaga kesihatan manusia, ada ketika mereka terpaksa memotong kaki pesakit kerana itulah satu-satu pilihan yang ada - atau itulah jalan terbaik. Memotong kaki pesakit samalah seperti "cut loss" yang saya sebutkan terdahulu.
9. Dalam bisnes, ada dua perkara penting. Pertama, masuk dengan low entry cost. Ini bermaksud, cari jalan untuk kurangkan kos permulaan bisnes. Contoh, sekiranya beli van perlukan modal besar, sewa dulu. Kalau sewa bangunan perlukan belanja untuk pengubahsuaian, sewa dulu pejabat kecil yang ada kelengkapan bekerja.
10. Pernah dengar istilah "sunk cost," iaitu dalam bahasa mudah, "belanja hangus?" Sekiranya berbelanja, kita sudah tak boleh dapat balik wang tersebut. Maka, berhati-hatilah apabila berbelanja.
11. Kedua, pastikan kita ada exit plan, sama seperti pilot kapalterbang. Pastikan kita tahu bila hendak "tarik brek" dan keluar. Exit plan bukan bermaksud kita harus mudah putus asa.
12. Exit plan bermaksud bagaimana kita harus mula menerokai laluan baru apabila laluan sekarang masih belum nampak cahaya di hujung terowong walaupun kita sudah melakukan pelbagai ikhtiar.
13. Adakah exit plan hanya untuk menguruskan risiko bisnes tidak menjadi? Tidak, exit plan juga adalah untuk bisnes yang menjadi. Kebanyakan bisnes keluarga tidak kekal disebabkan oleh pengasasnya tidak mempunyai exit plan. Dalam bahasa lain, dia tidak mempunyai "succession plan" atau bagaimana melepaskan bisnes itu kepada orang lain.
14. Exit plan adalah satu topik yang luas. Mungkin Dato' Roslan Ab Hamid, Prof Dr Mohd Hassan Mohd Osman atau Dato' Norhalim Yunus boleh ulas dan menulis lanjut, memberikan nilai tambah kepada mukaddimah ini.
15. Apa pun, usahawan kena ada exit plan. Seperti Captain Sullenberger, kita tidak tahu bilakah pesawat kita akan merempuh segerombolan angsa yang terbang bersuka-ria!
nobisha